Det finns knappast en idrottsman som aldrig har kämpat med ömma muskler, muskelsmärta eller kramper. Under lång tid trodde man att ”överförsyrning av musklerna” var orsaken till ömma muskler. Det är nu känt att ömma muskler är mikroskador på de enskilda muskelcellerna eller muskelfibrerna. Dessa härrör från mekanisk överbelastning av de minsta muskulära strukturerna, t.ex. B. efter ovanlig fysisk ansträngning efter en lång paus, frekventa bromsrörelser, nya sportövningar eller extrema belastningar under en längre tidsperiod.

Hemrecept för ömma muskler

Om du har ömma muskler får du inte överanvända den drabbade muskeln igen nästa dag. Men han borde inte vila heller. Lätt gymnastik, bastur, varma bad och massage rekommenderas. Dessutom bör de värkande musklerna gnuggas med en funktionell hudolja. Tigerbalsam, en salva från Fjärran Östern, hjälper också. Den innehåller kryddnejlikaolja, kanelolja, pepparmyntaolja samt mentol och kamfer och ger mycket snabb lättnad. För att förhindra ömma muskler bör du äta mycket spannmål, havregryn och mejeriprodukter.

Hemrecept för muskelsmärta

Varma höblommabad (om möjligt två gånger i veckan), ångkompresser och te gjord av pilbark, poppelbark, askbark, sandstensrot, vassrot och sedgerot eller svettframkallande fläderte, som ska sippas i sippor, hjälper mot muskelsmärta. Du bör också undvika kalla fötter och äta mycket honung, fullkornsprodukter och rå frukt och grönsaker. Du bör bara äta kött med måtta.

Hemrecept för muskelkramper

De mycket smärtsamma muskelkramperna orsakas av brist på magnesium eller kalcium i blodet. Muskelsmärta uppträder t.ex. B. i dålig hållning, stress, fel rörelser eller brist på motion. Vid muskelkramper bör du medvetet koppla av den drabbade delen av kroppen. Tvätta av den trånga muskeln och applicera en sval kalvplast. Massage och en sked torskleverolja eller groddaolja hjälper också.

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.